PKP Intercity odebrało i wprowadziło do eksploatacji pierwsze zmodernizowane przez FPS wagony Z1B. Pierwsze jedenaście wagonów już wozi pasażerów. Docelowo wszystkie 32 wagony zostaną odebrane do końca tego roku.
Na początku sierpnia
PKP Intercity wraz z FPS H. Cegielski pokazały po raz pierwszy przedziałowe wagony drugiej klasy Z1B oraz Z1B PRM (przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnością) po naprawie głównej wykonanej przez FPS H. Cegielski. Spółka na podstawie
umowy z 2023 roku modernizuje łącznie 32 takie wagony (26 Z1B oraz 6 Z1B PRM).
Podpisanie tej umowy zakończyło trwający niemal cztery lata proces wyboru wykonawcy naprawy na poziomie P5. Zadanie realizowane przez FPS jest warte ponad 211 mln złotych.
Pierwsze 11 wagonów (jak na razie tylko w standardzie Z1B) zostało już odebranych i można je już spotkać w pociągach PKP Intercity. Przewoźnik podczas dzisiejszej (30 października) prezentacji pokazał tylko wagony Z1B, natomiast spółka wciąż czeka na wagony zdolne przewozić osoby z niepełnosprawnościami. Nie mogliśmy ich również zobaczyć podczas sierpniowej prezentacji w fabryce Cegielskiego w Poznaniu. Jak poinformowały PKP Intercity, wszystkie 32 wagony mają zostać odebrane i włączone do ruchu do końca tego roku.
Co bardzo istotne, są to kolejne wagony mogące kursować z prędkością do 200 km/h oraz mające zagraniczną homologację – mogą wjeżdżać do Niemiec, Czech, Austrii, Słowacji oraz na Węgry. Jak na razie jednak przewoźnik nie planuje wysyłać ich za granicę, lecz wykorzystywać na trasach z Łodzi do Warszawy oraz dalej do Gdyni i do Kołobrzegu, a także na trasie z Warszawy do Zakopanego. – Wagony typu Z1B, ze względu na fakt, że zostały sfinansowane w ramach KPO, na ten moment będą wykorzystywane w połączeniach krajowych – dodaje przewoźnik.
– Taki jest wymóg dofinansowania KPO i musimy się tego wymogu trzymać. Oczywiście po okresie trwałości projektu to się może zmienić. Proszę pamiętać, że Pendolino, które miało najdłuższy okres trwałości projektu, bo liczący aż 10 lat, z tego okresu trwałości wyszło i my dzisiaj już w tym roku uruchamiamy trasy, których nie było w umowie o dofinansowanie. Tak samo będzie z innym taborem – mówi nam członek Zarządu przewoźnika Adam Wawrzyniak.
Wawrzyniak dodał, że właśnie prezentowane wagony są jednymi z najlepszych we flocie przewoźnika. Dlaczego? – Wagony Z1B to przede wszystkim najszybsze wagony, bo są to wagony osiągające 200 km na godzinę i dzięki nim będziemy w stanie budować naszą szybką ofertę na linii numer 9, a jak tylko skończy się
montaż ETCS poziomu drugiego na linii CMK, to również w oparciu o te wagony stworzymy tam ofertę na 200 km na godzinę, co sprawi, że będziemy mogli szybciej docierać na przykład do Krakowa czy Katowic – zwraca uwagę wiceprezes PKP Intercity.
We wnętrzu zostały zachowane odnowione (nowa pianka i obicie) wygodne i szerokie fotele, które chwalili sobie pasażerowie. Nam także przypadły one do gustu. Na pewno znacznie bardziej niż fotele w zupełnie nowym wagonie pokazywanym
na tegorocznym TRAKO.
Poza tym reszta wnętrza wagonów jest raczej… klasyczna i podobna do innych we flocie przewoźnika. Mamy więc raczej szpitalne kolory ścian i niebiesko-pomarańczową tapicerkę siedzeń. Wrażenia estetyczne są więc raczej standardowe i nie ma tu, niestety, nic odkrywczego.